Turis προστατεκτομή –
Ελάχιστη επεμβατική αντιμετώπιση της Καλοήθους Υπερπλασίας του Προστάτη

1. Ο προστάτης

Ο προστατικός αδένας είναι μέρος του αναπαραγωγικού συστήματος του άνδρα. Ένας φυσιολογικός προστάτης έχει μέγεθος περίπου όσο ένα καρύδι και βάρος περίπου 20 γραμμάρια. Βρίσκεται κάτω από την ουροδόχο κύστη και περιβάλλει εν μέρει την ουρήθρα (τον σωλήνα που μεταφέρει τα ούρα από την κύστη) . Τα σπερματικά υγρά παράγονται κυρίως στον προστάτη.

turis προστατεκτομή

2. Καλοήθης υπερπλασία του προστάτη (ΚΥΠ)

Μετά την ηλικία των 30, η φυσιολογική εξέλιξη του προστάτη είναι η σταδιακή αύξηση του σε μέγεθος. Σε μερικούς άνδρες, η αύξηση του όγκου προκαλεί προβλήματα ούρησης. Στην ιατρική ορολογία, η κατάσταση αυτή ονομάζεται Καλοήθης Υπερπλασία του Προστάτη. Εάν ο όγκος του προστάτη αυξηθεί αρκετά, πιέζει και προκαλεί στένωση στην ουρήθρα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα συνήθη προβλήματα ούρησης (Εικ. 1).

Η Καλοήθης Υπερπλασία του Προστάτη παρατηρείται συχνότερα καθώς η ηλικία αυξάνεται 30% σε άνδρες άνω των 50 ετών, 40% σε άνδρες άνω των 60, και 50% σε άνδρες άνω των 70 ετών.

3. Τα συμπτώματα

Η Καλοήθης Υπερπλασία του Προστάτη παρουσιάζει ένα εύρος από συμπτώματα τα οποία μπορεί να διαφέρουν μεταξύ ασθενών. Η στένωση της ουρήθρας προκαλεί διάφορα προβλήματα ούρησης, όπως
– αδύναμη ροή ούρησης
– απώλεια σταγόνων ούρων μετά το τέλος της ούρησης
– δυσκολία στην έναρξη της ούρησης.
– αίσθημα ατελούς κένωσης, (η αίσθηση δηλαδή ότι η κύστη δεν άδειασε εντελώς)
– συχνουρία
– νυκτουρία κ.α.

Πολλές φορές τα συμπτώματα της ΚΥΠ μπορεί να επηρεάσουν την ποιότητα της ζωής του ασθενούς, σε σημείο που θα πρέπει η καθημερινότητά του να επικεντρώνεται γύρω από την πάθηση. Παραδείγματα είναι η αποφυγή κατανάλωσης υγρών και ενασχόληση με δραστηριότητες που προϋποθέτουν εύκολη πρόσβαση σε τουαλέτα. Όταν τα συμπτώματα προκαλέσουν τέτοιες αλλαγές στην ζωή του ασθενούς, είναι πλέον επιβεβλημένη η αντιμετώπιση με κατάλληλη θεραπεία. Η αμέλεια αυτής, περιέχει μεγάλο ρίσκο επιπλοκών όπως οι λοιμώξεις του ουροποιητικού, κατακράτηση ούρων ακόμα και η νεφρική ανεπάρκεια.

4. Η θεραπεία

Η θεραπεία της ΚΥΠ στοχεύει να μειώσει στο ελάχιστο η/και να καταστείλει πλήρως τα συμπτώματα της πάθησης και ταυτόχρονα να επαναφέρει την ποιότητα στην καθημερινότητα του ασθενούς. Η μέτρια σε επιβάρυνση συμπτωματολογία πολλές φορές αντιμετωπίζεται φαρμακευτικά. Η χειρουργική αντιμετώπιση καθίσταται αναγκαία στην περίπτωση που η φαρμακευτική αγωγή δεν είναι αποτελεσματική ή δεν είναι ανεκτή από τον οργανισμό του ασθενούς. Τελικά οι 3 στους 10 ασθενείς με ΚΥΠ, χρειάζονται χειρουργική αντιμετώπιση. Θα πρέπει να ληφθεί υπόψη, ότι η χειρουργική αντιμετώπιση είναι η πιο αποτελεσματική επιλογή καθώς στοχεύει άμεσα στο αίτιο της πάθησης. Ο διογκωμένος ιστός αφαιρείται χειρουργικά και η ουρήθρα ανακουφίζεται από την ασκούμενη πίεση.

Η σύγχρονη ιατρική προσφέρει στους χειρουργούς ένα εύρος ασφαλών και αποτελεσματικών επιλογών για την επεμβατική αφαίρεση του προστατικού ιστού μέσω της ουρήθρας (δι-ουρηθρική επέμβαση).

Η διουρηθρική αφαίρεση του προστάτη θεωρείται για αρκετά χρόνια η καθιερωμένη διαδικασία και εφαρμόζεται στην πλειονότητα των περιπτώσεων. Η διαδικασία εκτελείται υπό γενική η ραχιαία αναισθησία και ο χειρουργός αποκτά πρόσβαση στον προστάτη μέσω της ουρήθρας, με την χρήση ενός ειδικού εργαλείου που έχει σχήμα λεπτού σωλήνα. Μία πηγή φωτός και μία μίκρο-κάμερα ενσωματωμένες στην άκρη του ρεζεκτοσκοπίου επιτρέπουν στον χειρουργό να έχει οπτική επαφή με το πεδίο και να χρησιμοποιήσει κατάλληλα το ενσωματωμένο ηλεκτρόδιο του ρεζεκτοσκοπίου για την και να αφαιρέσει τον προστατικό ιστό εκ των έσω προσφέροντας άμεση ανακούφιση από τα συμπτώματα. Παρόλο που η τεχνική αντιμετώπισης είναι ελαχίστως επεμβατική, υπάρχει η πιθανότητα ανεπιθύμητων “παρενεργειών” όπως η αιμορραγία ή/και ο ερεθισμός του ιστού.

5. Εξάχνωση με την χρήση πλάσματος TURis

Η εξάχνωση του προστατικού ιστού με την χρήση πλάσματος είναι η νέα επεμβατική επιλογή για την αντιμετώπιση της Καλοήθους Υπερπλασίας του Προστάτη. Αποτελεί μία καινοτόμο εξέλιξη της τεχνικής της διουρηθρικής επέμβασης, με την οποία ο ιστός αφαιρείται με την μέγιστη ασφάλεια. Σε αντίθεση με τις συμβατικές τεχνικές, δεν κόβει ούτε και αποφλοιώνει τον ιστό, αλλά εξαχνώνει τον ιστό μέσω ενός μικρού ηλεκτροδίου.

Με την χρήση σύγχρονης τεχνολογίας, ένα πεδίο πλάσματος δημιουργείται και καλύπτει το μικρό ημι-σφαιρικό ηλεκτρόδιο του οποίου η ενέργεια διοχετεύεται στον ιστό και τον εξαχνώνει.

Ο χειρουργός αφαιρεί τα κύτταρα με ασφάλεια μετακινώντας ομαλά και συνεχώς το ηλεκτρόδιο επάνω από τον προστατικό ιστό. Πρακτικά, δεν υπάρχει επαφή μεταξύ του ηλεκτροδίου και του ιστού και σε αντίθεση με τις συμβατικές διουρηθρικές επεμβάσεις, με τη χρήση πεδίου πλάσματος ο υγιής ιστός δεν αιμορραγεί και δεν ερεθίζεται, δημιουργώντας αιμοστατική και λεία επιφάνεια. Με αυτόν τον τρόπο, αποφεύγεται η αιμορραγία κατά την διάρκεια της επέμβασης και επιτυγχάνεται η ταχεία ανάρρωση του τραύματος.

Η εξάχνωση του προστατικού ιστού με πεδίο πλάσματος, αποτελεί μία καινοτόμο μέθοδο που παρέχει στον ασθενή τον μέγιστο βαθμό ασφάλειας και αποτελεσματικότητας.

6. Ανάρρωση έπειτα από την επέμβαση

Το υψηλό επίπεδο προστασίας και ασφάλειας της τεχνικής με πλάσμα επηρεάζει θετικά και τον χρόνο ανάρρωσης μετά από το χειρουργείο. Ο καθετήρας που θα χρησιμοποιηθεί έπειτα από την επέμβαση με πλάσμα μπορεί να αφαιρεθεί εντός 24 ωρών καθώς ο τραυματισμός είναι ελάχιστος. Με άλλες τεχνικές ο καθετήρας μπορεί να παραμείνει για αρκετές ημέρες.

Η διαδικασία ανάρρωσης επιταχύνεται λόγω της ομαλότητας της τεχνικής και η φυσιολογική λειτουργία της ουροποιητικής οδού επανέρχεται πολύ σύντομα μετά το χειρουργείο. Πολύ συχνά, ο ασθενής μπορεί να πάρει εξιτήριο την επόμενη ημέρα και να επιστρέψει στην καθημερινή του ζωή.

ΙΑΤΡΕΙΟ

Εικόνα ιατερίου 1 ουρολογος μαρουσι